نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5414
-
الف
+

بازیگر سریال «مریم مقدس»: دوست دارم فلم بلند یا مستند با موضوع بانوان افغانستان بسازم

«شبنم قلی خانی» در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 از علاقه خود به ساخت فلم بلند یا مستند با موضوع بانوان افغانستان خبر داد.

از جمله بازیگرانی است که در اولین کارهای خود مورد توجه واقع شد و از همان ابتدا در مسیر کار‌ حرفوی قرار گرفت.

او فعالیت بازیگری را در سال ۱۳۷۶ خورشیدی و با بازی در تیاتر «آنتیگونه» در تیاتر شهر تهران آغاز نمود.خودش هم باور نمی کرد که وقتی برای فلم «مریم مقدس» تست بازیگری داد به عنوان کرکتر مرکزی این فلم انتخاب شود و به محبوبیت دست پیدا کند.

بانو «شبنم قلی خانی» را همه وقت در کرکترهای مثبت دیده ایم، آنهایی كه کرکتر هما در« پنجمین خورشید‌» و کرکتر «آیدا» را در« پنج كیلومتر تا بهشت» به یاد دارند می فهمند كه تصور این کرکترها بدون چهره آرام شبنم قلی خانی امكان پذیر نمی‌توانست باشد.

قلی خانی در سال ۲۰۰۵، نخستین اثر خود به نام «حقیقت یک دست‌فروش» را که یک فلم مستند بود، کارگردانی‌کرد . او تاکنون چندین فلم مستند و کوتاه و یک فلم انیمیشن را کارگردانی کرده‌ است و  در حدود ۱۶ فلم سینمایی و 8 سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

«شبنم قلی خانی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران 28 حوت(اسفند) در ویژه برنامه تحویل سال «به وقت بهار» شبکه آی فیلم حضور پیدا کرد که به همین بهانه خبرنگار آی فیلم 2 گپ و گفتی صمیمانه همراه وی داشته است که در ادامه می خوانیم.

آی فیلم 2 : بانو «قلی خانی» بدون شک مخاطبان فارسی زبان در ایران و افغانستان شما را می شناسند اما می خواهم خودتان را برای مخاطبان آی فیلم 2 معرفی کنید و در خصوص کارنامه هنری تان بگویید.

قلی خانی :

سلام عرض می کنم خدمت همه بیننده گان عزیز، من شبنم قلی خانی متولد 19 عقرب «آبان» 1356 هستم. مدت 20 سال است که کار هنری انجام می دهم .

من از سال 1376 فعالیت هنری ام را در عرصه بازیگری با سریال شناخته شده «مریم مقدس» آغاز کردم  و تا به همین لحظه در این رشته مصروف به کار هستم.

من ماستری خود را در رشته کارگردانی تیاتر از دانشگاه آزاد تهران گرفتم و چند سالی را به خاطر وظیفه همسرم از ایران به استرالیا مهاجرت کردیم و مدرک کارگردانی سینما از آن جا گرفتم.

همچنان در کارنامه کاریم غیر از بازیگری، تدریس و کارگردانی تقریبا 11 فلم کوتاه و مستند را دارم. 

تدریس را از سال 1383 آغاز کردم، البته علاقه شدید خودم به تیاتر است.

آی فیلم 2 : بین تمام مصروفیت های هنری که دارید به کدام یک بیشتر علاقه داید؟

قلی خانی :

علاقه شدید من به کارگردانی است فکر می کنم به زودی اولین فلم بلند خودم را خواهم ساخت.

آی فیلم 2 : با توجه به کرکتر شما در سریال «مریم مقدس» و آن معصومیتی که کرکتر شما داشت وقتی پیشنهاد بازیگری در فلم یا سریالی می شود بازخورد مردم با کرکتر جدید شما چیست؟

قلی خانی :

از ایفای نقش حضرت «مریم» در فلم «مریم مقدس» سال ها می گذرد ، آن اوایل عکس العمل های مردم کمی متفاوت بود هرچند که تاحال مردم من را به نام «مریم مقدس» می شناسند اما به گونه ای نیست که عادت کرده باشند و من را فقط با همان کرکتر بپذیرند.

کرکترهای متفاوتی بازی کردم و مردم در این دوره و زمانه بسیار دیدشان بازتر شده و پذیرش نقش جدید نسبت به گذشته برایشان آسان تر شده است.

آی فیلم 2 : مخاطبان ما بسیار زیاد در خواست نشر سریال «هشت و نیم دقیقه» را از آی فیلم 2 دارند کمی درباره این سریال و کرکتر «یکتا» بگویید.

قلی خانی :

در باره سریال «هشت و نیم دقیقه» باید بگویم که تجربه بسیار عالی برای من بود و در مورد کرکترم، بسیاری ها به من می گفتند که خودم را بازی کرده ام اما این گونه نیست و اگر من به اندازه «یکتا» این سریال صبور و بردبار در برابر مشکلاتم بود بسیار عالی می شد.

کرکتر «یکتا» بسیار با من متفاوت بود و بالای من بسیار تاثیر گذاشت. همیشه کوشش دارم کارهایی را انتخاب کنم که تاثیر گذار باشد.

بانو قلی خانی در ادامه این مصاحبه گفت: دوست دارم کرکترهایی را بازی کنم که برای بانوان جامعه تاثیر مثبت بگذارد و از آن نقشم کارهایی را  بیاموزند که باعث پیشرفت آن ها در جامعه باشد.

او ادامه داد: بنابر این «یکتا» در سریال «هشت و نیم دقیقه» چنین شخصیتی داشت. من از کرکتر «یکتا» چیزهای زیادی آموختم چه بسا بانوانی بودند که با من به تماس می شدند و از نقش من تشکری می کردند.

آی فیلم 2 : شما در فلم ها و سریال های مختلف کرکتر های گوناگون بسیاری را ایفا کردید ، از میان تمام کارهایتان کدام یک را بیشتر دوست داشتید؟

قلی خانی :

مسلما بدون هیچ فکری می گویم «مریم مقدس» چون اولین کار هنری من بود و به لحاظ روحی و کاری روی من تاثیر گذاشت و خدا را شاکرم که اولین کرکترم «مریم مقدس» بوده است.

آی فیلم 2 : با توجه به کارنامه کاریتان تا اکنون شما نقش یک زن افغانستانی یا تاجیکستانی را بازی نکرده اید، آیا علاقمند بازی در چنین کرکتر هایی هستید؟

قلی خانی :

بله چرا که نه بسیار زیاد دوست دارم.

من شناخت زیادی از زنان و جامعه تاجیکستان ندارم اما با شناختی که از جامعه و بانوان افغانستانی دارم، دوست دارم که چنین کرکترهایی را بازی کنم.

آی فیلم 2 : آیا مشتاق ساخت فلمی با موضوع افغانستان هستید؟

قلی خانی :

بله حتما ، دوست دارم فلم بلند یا مستند با موضوع بانوان افغانستان بسازم.

آی فیلم 2 : در پایان اگر سخن پایانی با بیننده های ما دارید بفرمایید.

قلی خانی :

سال نو را به تمام فارسی زبانان جهان مخصوصا مردم افغانستان و تاجیکستان تبریک می گویم و امیدوارم سال خوبی را آغاز کنند.

مصاحبه کننده:  فاطمه اکبری

 

نظر شما
ارسال نظر